måndag 29 juni 2009

PEACE & LOVE 2009


Jag är tillbaks efter ett finfinfint Peace & Love. Och egentligen skulle jag vara i Arvika just nu. Men så blev det inte. Vi insåg nog inte riktigt hur mycket en festival tar på krafterna. Men jag är ganska glad att jag inte är där med tanke på hur ont jag har i fötterna när jag går (har runt fem blåsor pga skor som jag trodde var bekväma, fick istället gå runt i fula flipflops de sista fyra dagarna), hur hes jag är, hur mycket jag hostar och hur trött jag är (sov sammanlagt 4 h under de tre sista nätterna). Istället befinner jag mig i en bekväm soffa. Väldigt fine by me. Anyway, nu ska ni få höra! Det finns så otroligt mycket att berätta men det är ju inte lönt att berätta varje detalj som har hänt på den kanske mest händelsefyllda vecka jag någonsin haft. Förlåt för världens längsta inlägg.

Kanelknäckebröd med apelsinmarmelad.



Det blev ganska mycket sånt här onyttigt.

SÖNDAG:
Funktionärsmöte, pizza med ny arbetskamrat Josephine, häng med tältgrannarna.

Tightsen var underbara.

Grannar från Lerum.

MÅNDAG:
Jour 8-16, blir inringd först 14 och får packa lite varor och sånt. Jobbar totalt 2,5 h. Träffar nya roliga människor och går till den stora campingen där det är parteyy.






TISDAG:
Vaknar, steker i solen. Workshop yoga. Jobbar 16-00 med att städa och ställa fram saker i logerna. Träffar Navid Modiri. Packar ihop mitt tält (se nedan) från funkcampingen och möter Jenny och Anna från tåget. Vi sätter upp våra tält på stora campingen.


Inser att det ligger ett cigarettpaket där och jag vill bara påpeka att det inte är mitt!

ONSDAG:
Jour 08-16, men jag blev inte inringd alls under dagen (UNDERBART). Köper frukost och steker. Hämtar Julia som kommer runt 14.00. Träffar Alex, min amerikanska vän och det var skitkul! Vi ser på Molotov Jive och The Lance. Alex bor hos deras sångare Olle. Vi går till deras lägenhet, träffar även Isa från Österrike som också ska bo där. Slutar med att jag, Isa, Alex och Olle och Gustav från bandet sitter på balkongen under kvällen och natten, dricker en del öl, pratar om allt och inget, killarna kedjeröker, de spelar gitarr och sjunger, vi skrattar och har det så galet trevligt. Åh så mysigt. Fick erbjudande att sova över om jag ville och tackade gladeligen ja efter tre nätter på hårt liggunderlag.

The Lance på Hurricane-scenen.

Notera Olles grimas i början, samma som John Lennon brukar göra ju insåg jag!

TORSDAG:
Första festivaldagen! Vaknar och jag och Alex kollar igenom en Beatles-bok i väntan på att de andra ska vakna. När alla vaknat äter vi pizza och kollar på Sjunde Himlen och Stargate, haha. Går och ser Carl Barât! Han spelar lite Libertines-låtar, underbart. Ser på favoriterna Johnossi som ersatte Kooks som tyvärr tyvärr tyvärr ställde in. Kollade Lykke Li som var lika grym live som på Way Out West. Det blev världens märkligaste avslutning dock på denna konsert. Hon går ut, går in igen, säger: "Jag har en sorglig sak att säga som är sann. Michael Jackson har dött. Nu tycker jag vi har en tyst minut för honom", och går ut igen. Publiken i chock. Vi ser sen på Keane och Kleerup. Drar en sväng till Alex och Isa i lägenheten, Olle & co är på Mötley Crües efterfest. Vi pratar och skrattar mest. Råkar bli att vi är tillbaks i sovsäcken först kl 7.


FREDAG:
Vaknar halv nio pga att tältet blir så galet varmt med solen som ligger på. Tar en gratis härlig dusch (funktionärspriviligier). Julia fyller år, vi käkar tacotallrik och bjuder henne på B&J's glass. Tänkte gå på Mandos signering men ändrar oss när vi ser kön. Kollar på Pete Doherty! Underbart. Han spelade också Libertines-låtar. En del samma som Carl faktiskt så det var ju lite synd att de inte bara spelade tillsammans. Han spelar bara 40 av 60 minuter och jag väntar i 50 min vid scenen innan Babyshambles går på. Och de var jättebra. Tappade min ena flipflop (!) Hittade den efter konserten men hade tappat bort min kompisar och mobilbatteriet var dött. Det löste sig som tur var. Kollade på Deportees och drog sedan en sväng till lägenheten. Mycket trevligt. Min röst var i detta skede så otroligt hes, och det tyckte nog de andra var ganska kul. Gick tillbaks för att se Mando och jag tyckte det var lite konstigt att se dem från så långt håll, det hade jag inte gjort förut. Men de var bra och det var kul att se dem med så himla mycket publik. Går tillbaks till lägenheten ett tag men alla är ganska trötta. Dock är vi inte tillbaks i tältet förrän strax innan 6. Vet inte vad det är, men det blir så.



LÖRDAG:
Lördagen var galet varm. Vi låg i solen och tittade upp i molnen som formerade figurer samtidigt som vi lyssnade på Sophie Zelmani och grannarna blåste såpbubblor. Mys. Drog en sväng på Florence Valentin, Melody Club och Miss Li, Anna Ternheim och sedan Razorlight som var mycket bättre live än på skiva. Jag går med Alex och Isa till lägenheten ett tag. Julia och Jenny kommer också. Jag, Alex och Isa Håkan-peppar medan de andra dricker. Ganska mycket för mycket helt enkelt. Vi tre drar till Håkan och de andra säger att de väntar ett litet tag. Håkan var jättebra. Som väntat. Resten av natten var helt galen och jag tänkte inte ta upp det här men det var glädje, skratt och prat blandat med oro, ångest och tidspress kan man ju säga. Klockan åtta är allt äntligen under kontroll och efter ett sorgset farväl till fina Alex drar vi till tågstationen och softar under ett träd. Tio gick tåget hem.

Carl och David hade inga tröjor :))))

Johan sprang iväg och den här äckelgubben sprang fram! Såg inte att det var en mask först, usch creepy!


Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Jag vill så jättegärna tillbaks dit! Nu är ju Borlänge förstås inget som det var under Peace & Love men jag hade gärna rest tillbaka i tiden en vecka då. Nu behöver jag tid att återhämta mig och bli frisk och hel igen men här känns allt helt enkelt väldigt händelselöst!

4 kommentarer:

Anonym sa...

AH!! What an absolutely crazy week. The craziest I've ever had. The best.
Miss you guys tons! I hope your feet are better and you've quit the chain smoking! Puss!

Linnea sa...

Alex: DEFINITELY craziest week for me as well!!!! And I absolutely love crazy weeks! They should happen more often! Baaaaaah I DON'T SMOKE HAHAHA. PUSS

Anonym sa...

Ah, and now that I'm home I have to convince myself it wasn't a dream, that I was actually there. Borlänge was perfect. Miss youuu!

Linnea sa...

Alex: It happened for real!! You were there, I was there! We were all there! Perfect, epic. And jag saknar dIG!